Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zaterdag 3 september 2016

Een Smartroller installeren

Ik ben er dan toch voor gezicht: een rolfok.
Die paar zware zeildagen die ik kende de laatste weken bewezen dat het soms meer dan handig is op geen losliggende fok te hebben op je voordek.

Via e-mail bestelde ik een Smartroller, en warempel daags na de betaling was hij al onderweg naar mijn adres in België.
Al helemaal tot mijn verrassing werd de Smartroller een dag later al geleverd. Van snelle levering gesproken?

Ik bekeek de inhoud van de doos al eens en ontdekte toch een mankementje: de imbussleutels die meegeleverd worden passen niet op de imbusboutjes die je zal moeten losschroeven.  Zorg dus voor de juiste imbussleutel alvorens aan de montage te beginnen.

Links de meegeleverde pen...
vrijdagavond trok ik, samen met mijn vriendin, naar de boot.  Nog net op tijd sprong ik binnen bij Visser Watersport in Bruinisse voor een zwaardere inox pen. De meegeleverde inox pen om de Smartroller te bevestigen aan je dekbeslag is er magertjes...






Zaterdagochtend begon ik aan de klus.
Ik zal u de stappen tonen aan de hand van foto's, onderaan deze blog.

Na de klus trokken we naar Willemstad. Bij Yachtwinkel Willemstad kocht ik twee passende sluitingen.

We passeerden daarna bistro "'t Pumpke".  Bij de jachthaven De Batterij had ik al vaker reclame van hen gezien, maar nog nooit gaan eten daar.
Dat leek me nu echt het moment.  We stapten er binnen en bestelden een Pasta Carbonara en een Broodje met geitenkaas.
Man, echt: een voortreffelijke pasta werd me geserveerd, en een overheerlijk broodje!
Nou, ik moet toegeven: een aanrader!
De prijs was nadien een absolute meevaller.  Ik weet het nu wel zeker: daar passeer ik zeker nog eens!
www.pupke.com

Hier dan de stappen die ik ondernam, onder het motto: zeg het met foto's  :-)

Met de spinnakerval de mast zekeren,
daarna kan de voorstag los.

Je zal extra gaten moeten boren in de alu buis...

Stap 1: de topwartel uit elkaar halen.

De voorstag door de wartel en het eerste deel van de
PVC bus weer in de wartel duwen

Daarna het andere deel en de inox haak.
Alles weer vastzetten met de drie boutjes

De twee boutjes van de tweedelige PVC dop losschroeven
en dan uit de buis duwen.
Ik deed dat met het handvast van een pikhaak

Daarna de twee andere boutjes losmaken

De voorstag heb ik dan voorbereid om te herplaatsen

Nieuwe gaatjes geboord zodat de
Smartroller op mijn dekbeslag past

De PVC dop rond de voorstag monteren dmv de
twee korte boutjes

Dan de dop weer op de buis duwen.
LET OP: duw hem er correct op, hij is moeilijk weer los te krijgen
als hij niet helemaal juist zit.

De PVC dop vast zetten met de twee langere boutjes

Lastige klus:
mijn Smartroller zit vast, samen met de voorstag zelf,
op één enkele pin van 8mm.
Die pin op zijn plaats krijgen vroeg wat geduld...

Ziezo: daar zit ie dan.
Bij mij loopt de lijn van de Smartroller langs de stuurboordzijde,
wat zeker mogelijk is

Beter zicht op de 8mm dikke pen waarmee het
zaakje vast zit.

Om de lijn op lengte te maken heb ik de genua gehesen.
Daarna de genua met de hand opgerold rond de voorstag.
Nadien de genua afgerold, zodat de Smartroller net voldoende
lijn oprolt in de trommel.
De overschot in de kuip is gewoon nutteloze lengte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!