Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 25 november 2012

Stormachtig klusweekend

Zoals gepland trok ik zaterdag weer naar de boot.  Het was een spookachtig landschap op de heenweg: mist die soms het zicht zodanig beperkte dat rijden knap lastig werd.

Ik had een lijstje opgemaakt van de geplande klusjes, en ook eentje van wat ik allemaal mee moest brengen.
Dat eerste lijstje is weeral niet af geraakt zaterdag, en dat andere... kon niet voorkomen dat ik toch weeral iets vergeten was: mijn boormachine dan nog wel  :-(.

Zaterdag stonden twee belangrijke zaken op de lijst: de LED-verlichting afwerken, met de bijhorende bekabeling, en daarnaast de inkomtrap herplaatsen.
De vorige eigenaar had een goed systeem gemaakt, maar dat was voorzien van twee ijzeren hoekijzers, en twee dikke borgpinnen. Nu komt er geen ijzer meer aan de pas, en ook geen borgpinnen.

LEDstrip in het
'kranencompartiment'
Toen ik aan de LED-verlichting begon, doken er toch nog problemen op met de elektrische bedrading en daardoor geraakte zaterdag de klus niet klaar.  De inkomtrap was wel in orde geraakt.
En meteen ook LED-verlichting in de ruimte van de kuipafvoeren geplaatst. Hiervoor gebruikte ik waterbestendige LED-strips (ledsky.be)



10u30... zoveel wind
dat de boten er scheef van hingen!
Zaterdagnacht trok er een storm door ons land, en hij werd zondagmorgen in Nederland verwacht.
Ik sliep niet erg goed, tobbend over de landvasten, de afsluiters, het dekzeil... kortom: de drang werd te groot, en zondagochtend reed ik opnieuw naar de haven.
De landvasten waren dik in orde, het dekzeil min of meer (jammer dat het achteraan te smal is, maar dat aanpassen kan pas binnen enkele maanden...)

Ik kluste dan maar verder aan de LED-verlichting in het slaapcompartiment.
Ook hier de waterbestendige LEDstrips van ledsky.be.
Wel een hele ervaring: buiten raast de eerste najaarsstorm en ik zat binnen met een pillicht te klooien aan de LEDstrips.
Perfecte foto's kon ik noch niet maken, maar een foto van het huidige resultaat, zonder de afwerking, kon wel.

Na een extra controle van de afsluiters, kuipafvoeren (die blijven door mn hoofd spoken) en landvasten, reed ik weer naar huis.

Dat was alvast een druk klusweekend met 250 km op de teller...


De LED-spotjes werken prima!

vrijdag 16 november 2012

Elektriciteit aan boord

LED-spotjes ipv halogeen
Miserabel, echt miserabel.
De elektrische bedrading op de Second was niet echt top te noemen.
Wat ik inschatte als een klein klusje draaide uit op uren werk.
Allereerst nam ik de koppeling tussen de batterij en het bedieningspaneel onder handen.
De vorige eigenaar had de kabels gewoon dubbel aangelegd en zich geen bal aangetrokken van kleurcodes. Zo werd bruin plots blauw en liep er nog een witte draad parallel... elke normale elektrieker zou er haast van gaan lopen.

Nu is alles een pak beter en properder, en werd er een stabilisator geplaatst  op aanraden van Ledsky.
De LED-spots van Ledsky geven lekker veel licht. Helaas had ik te weinig tijd om ook de ledstrips te plaatsen, dat wordt iets voor volgende keer.
De nieuwe verklikker voor de batterij werd ook geplaatst. Helaas sprong er verf van de wand bij het boren zodat de wand wel wat bijgewerkt moet worden.

Om de komende vriesdagen wat voor te zijn had ik gelijk alle afsluiters geïsoleerd en er extra doeken rond gedraaid... nu is de Second vast wel winterklaar.


In elk geval: nog kluswerk genoeg de komende weken!

Afsluiters geïsoleerd

Het batterijvak past perfect!

De elektriciteit ligt al wat beter.
Vraag me dus niet hoe het daarvoor was  ;-) :D

Stabilisator voor de LED-verlichting toegevoegd

De 'batterijmonitor'...


Raamluik voorzien van een extra dichtingsrubber.

zondag 11 november 2012

Epoxy... mn favoriet ;-)

Yep, ze beloofden 12°C en ik wou daar van profiteren om alle rotte stukken te vervangen en te behandelen met epoxy.

De afvoeren hebben NIET gelekt!
Ik arriveerde aan de boot rond 9u. met een bang hartje stapte ik aan boord en opende het luik.
"Zouden de afvoeren gelekt hebben? Ga ik water tegen komen?"
En... nee hoor: KURKDROOG!  Hehe, een pak van mijn hart!
De laatste tijd ben ik toch zo gauw bang van vanalles en nog wat als het over deze boot gaat...

Gezien de afvoeren niet lekten, kon ik meteen aan de slag om de reeds voorgezaagde stukken multiplex te passen en bij te werken.
Om de epoxy wat voor te verwarmen wou ik mijn nagelnieuw elektrisch vuurtje gebruiken maar helaas: de stroompaal, die werkt met muntjes, aanvaarde geen 50 cent. Chuck... dat wordt werken in de kou, en zonder licht.

Na al dat zaagwerk kon ik aan de slag met de epoxy. Ik gebruik Larit van Gazechim composites.
Voor het verlijmen maak ik hem wat dikker met Nevitix poeder.

Het ging redelijk goed maar zo zonder verlichting is het lastig om er zeker van te zijn dat er geen luchtbellen onder de glasmat gevangen zitten.

Zodra de hele constructie klaar was, verlijmde ik nog twee stukjes multiplex die als steun zullen dien voor de batterijbak.

Schotje tegen het lekwater, en een batterijvak
Voila: klaar!
Al moet ik wel toegeven dat, toen ik thuis de foto's zag, ik het niet echt mooi klaargespeeld heb: er zijn luchtbellen... maar ja: in het donker werken is niet echt aan te raden :D

Gelukkig komt er nog een tweede ronde: het netjes opvoegen en glad schuren.



Nieuw schot van 10cm hoogte dat het lekwater tegen houdt

Dju... toch nog luchtbellen

zondag 4 november 2012

Huiddoorvoeren... daar heb ik de buik vol van

Huiddoorvoeren hebben voor mij maar één effect: slechte nachtrust.

Als er ook maar iets mee mis gaat, loopt de boot vol en kan ik hem van de bodem laten tillen. Daar kan ik alleen maar wakker van liggen.
Ik heb dan ook besloten dat ik volgende winter (voor deze winter ben ik te laat) alle huiddoorvoeren dicht ga maken.

Een pomptoilet zoals ik aan boord heb is niet meer toegelaten sinds 2009 en mag daardoor eigenlijk ook niet meer gebruikt worden. Ze kan dus best vervangen worden door een porta-potti.
Dat zijn al meteen twee huiddoorvoeren minder.

De twee kuipafvoeren kunnen volgens mij ook via de spiegel weg, en zelfs boven de waterspiegel.
Hiervoor heb ik al een alternatief in gedachte:
Twee kuipafvoeren met een 90° bocht, en in de spiegel, net boven de waterlijn, twee kunststof/inox huiddoorvoeren.

Voor het keukenblok heb ik niet meteen een betere oplossing, maar als ik in de Selia zonder spoelbakje kon, kan ik het nu ook zonder.
Mijn volgende winterproject wordt dus een uitdagend epoxy-klusje.

Kuipafvoer met 90° bocht


Kunststof kuipafvoer via de spiegel

vrijdag 2 november 2012

Slangen vervangen, maar toch nog niet gerustgesteld

Deze morgen reed ik weer naar de boot, om er de slangen van de kuipafvoeren te vervangen.
Die slangen hadden hun tijd wel gehad dacht ik, en ik wou ze meteen iets anders aanleggen zodat er iets minder korte bochten in zaten.

De slangen lopen nu van de stuurboord afsluiter naar de bakboord kuipafvoer, en omgekeerd.
Als slang had ik bij Leon Smet nieuwe transparante kunststof slang gekocht, met een blauw spiraal er in. Zeer stevige slang. Alleen is het een binnendiameter 40mm, en de oude slangen had ik met een schuifpasser gemeten op 39mm.
De koperen aansluiting op de bakboord afsluiter is blijkbaar ook een ietsje smaller dan de stuurboord aansluiting. Heel vreemd.
Toen ik de slang op die bakboord aansluiting schoof ging die er vlot overheen. Na het plaatsen van de spanbandjes bleek ook dat die heel lichtjes lekte. Dju!  Slang er weer af, en er een laagje rubber tape rond gedraaid. Daarna de slang er weer overheen, en de buisklemmen ietsje hoger gezet. Die buisklemmen heb ik dan met een steeksleutel aangedraaid.
Na een uurtje zag ik nog geen lekken, dus ik vermoed dat het nu wel ok is.
Toch vind ik het maar eng, zo'n huiddoorvoeren onder de waterspiegel. Zijn die doorvoeren wel sterk genoeg als je er zo'n bolafsluiters op zet, of aan die slangen zit te sleuren en te duwen?

Na -dit 'slangen-avontuur' was het de beurt aan het luik vooraan. Daar ging nieuwe raamrubber in.
Maar helaas: de rubber zit strak maar ik merkte dat de raamkader wat krom is. Aan beide zijkanten van het luik gaapt nog steeds een spleet.  Daar moet moet aan de binnenzijde van de kader nog een dikkere rubber op.

Als laatste heb ik alle rotte hout opgekuist, de resterende rotte delen weg gezaagd en nadien de te vervangen stukken opgemeten. Dat houtwerk komt dus wel goed.


Extra stukje rubber tape er omheen,
maar die zit maar deels tussen de buisklem...

De rotte hoek aan stuurboordzijde

De elektrisciteit vraagt zeker ook voor aandacht

Wat een geknoei!

Ola, de wandbekleding lost...

De de rotte hoek aan stuurbord opgekuisd
en opgemeten


Nieuwe rubber in het luik

Ow... de kader van het luik is krom.
Er zijn nog spleten!

Dubbele buisklemmen op de aanvoer
voor het pomptoilet.

donderdag 1 november 2012

Nieuwe helmstok... en reparaties aan het roer

Eén van de persoonlijke zaakjes aan boord zijn niet meteen het horloge en de zonnebril van de schipper, maar ook de helmstok.
Klinkt misschien gek, maar een 'eigen' helmstok, het heeft wel iets.

Destijds had ik voor mijn Laser een mooie houten helmstok gemaakt, zeker niet mn eerste die ik gemaakt heb, maar het gaf een persoonlijke toets aan dat hoopje polyester en aluminium.
De vorige helmstok was die van mijn vorige boot, de Selia.

De helmstok van de Second lag me niet zo goed in de hand, en bovenal: er zat heel veel speling op.
Daarom besloot ik het roer en de helmstok onderhanden te nemen.

Het roer heeft twee herstellingen ondergaan: inkleven van het busje voor de as van de helmstok, en herstelling van twee gebarsten hoeken aan de roerkoning.
verder heb ik de antifouling afgekrabd, zodat er in het voorjaar twee propere lagen op kunnen. Ik zag dat onder de lagen antifouling minstens één laag metaal-achtige coating zit. Zou die ook dampwerend zijn?
In elk geval heeft dit roer geen osmose, OEF! Een tweede keer zo'n klus als aan mijn Selia vorige winter zie ik niet erg zitten...

Als laatste de raamrubber van het luik vooraan. dat luik moet vroeger aardig gelekt hebben want zowat alle houtwerk vooraan had sporen van vocht en rottigheid.
De vorige eigenaar had dan de plexi van het luik proberen dicht te kitten met transparante siliconen, maar de lek kwam vast niet daar vandaan, maar via de versleten dichtingsrubber.
Die rubber heeft maat 8x8mm. Om een extra dichting te krijgen heb ik die niet alleen vervangen door nieuwe, maar er bovendien een strookje van 1mm dikte bovenop gekleefd. Nu zal het zaakje zeker dicht zijn!
Die rubbers heb ik gehaald bij Leon Smet in Borsbeek, super service!


Foto's zeggen meer dan woorden, dus de rest laat ik aan de afbeeldingen hieronder over ;-)

Rubber voor het luik dikker maken

Alle rotte hout uit het gat voor de as krabben

Busje aan beide zijden dichtkleven met ducktape

Gat onderaan toe kleven met ducktape
en gat vol gieten met epoxy

Het afgesloten busje in de opening steken

Busje op zijn plaats

Schade aan roerkoning hersteld met Hempel Epoxy filler.
Leuke is dat die epoxy, eens gemengd, zo goed als dezelfde kleur heeft als de gelcoat

Antifouling van het roer krabben met een verfschraper,
dat gaat nog het beste

Metaalachtige laag onder de oude antifouling...
wat zou dat zijn?
De spleet tussen de kader van het luik en het luik zelf vooraan:
flinke spleet van pakweg 6 mm!