Ik zeil in Zeeland

Ik zeil in Zeeland
Meer info over het boek

zondag 28 oktober 2012

Winterklaar maken...

Voila, het is zo ver: het definitieve einde van het vaarseizoen: de boot winterklaar maken.
Allereerst waren de afsluiters aan de beurt.
De meest gemakkelijke was de aanvoerslang voor het pomptoiletje: darm afkoppelen aan het toiletje, water uit de darm laten lopen, dan vullen met antivries: wat blazen en terwijl snel kraan open en weer toe als je geborrel hoort.  Die is met 100% zekerheid goed behandeld.
De andere, van de afvoer van de WC is wat minder zeker: pot vullen met antivries, pompen in stand 'close', dan naar flush draaien. Je hoort de antivries de darm in lopen en als je de kraan dan even opent en weer toe, hoor je ook het zaakje naar buiten 'spetteren'.  Ik heb dat twee maal gedaan en hoop dat dat goed is.  De ene mailde me dat een vermenging met het gewone water van pakweg 20% al goed genoeg is, de andere vindt dat het het pure spul moet zijn dat in de kraan zit. Wie heeft er nu gelijk hé...

Dan de laatste kraan die toe moet: het spoeltafeltje.  ik wou de truc doen zoals bij de eerste kraan, maar het is een huzarenstukje om de darm los te koppelen aan het spoelbakje... uiteindelijk heb ik antivries in de spoelbak gegoten (ongeveer een halve liter) totdat hij in het bakje blijf staan.  Dan kraan even open en weer toe.  Dit heb ik ook twee keer gedaan.  Hopelijk is het ook hier voldoende.

Als laatste de afsluiters op de kuipafvoeren: die moeten open blijven.
Ik had op internet de truc gelezen van een darm met kurken stoppen in. Die darm had ik al eerder klaar gemaakt en stopte ik in de afvoeren: aan één kant stropte de darm, bij de andere ging het vlot... een beetje te vlot...  Ik kreeg meteen een 'titanic'-gevoel...
Ja hoor: de darm was losgeschoten en mn boot was aan het vollopen!  Ik spurte gauw naar beneden, sleurde de batterij opzij, en draaide de nagelnieuwe afsluiter toe.  Veel geluk gehad: het water stond nog net gelijk met het schotje. Als het ietsje meer had geweest, liep het over de hele boot.
Dweilen, dweilen, dweilen, tot de zone waar de afsluiters zitten weer droog is.
Dat was duidelijk geen succes.  Morgen opnieuw proberen, met dunnere darm.

Volgende stap: de batterij mee naar huis.  Loodzwaar ding zeg!  Eigenlijk veel te groot naar mn zin.  Ik ga deze batterij te koop zetten, met zijn lader, en een wat kleinere batterij kopen.

Ook het roer ging mee naar huis, met de helmstok. Er zijn gelcoat-beschadigingen en die wil ik thuis herstellen.  Ook maak ik met meranti een nieuwe helmstok die een klein beetje korter wordt, en wat dikker vooraan.  De meeste gaatjes in de huidige helmstok zijn zo ver uitgesleten dat er teveel speling op zit.

Van de resterende tijd maakte ik gebruik om een eerste zijde van de zeereling met een relingnet uit te rusten. De andere zijde volgt morgen.

En als laatste: de twee houten vloertjes uit de kuip zijn ook mee naar huis, daar kunnen ze lekker droog overwinteren.

Lekker klusweertje op komst ;-)
Antivries in de darm gieten

antivries tot in de kraan blazen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie op 'myfriendship22'!